torsdag 26. januar 2012

Bye, bye Mr. Lee

Det er så mye jeg kunne skrevet om: Lykken når du tror sønnen nok en dag er klar for oppstandelse kl. 05.30, men så sover til 08.30 i stedet og har en kjempedag. Diverse utprøvde soveremedier og deres effekt. Hyggelig møte med en av de andre småguttene fra hentereisen. Sangstunden i åpen barnehage. Men, det er noe som bare må ut.

Det måtte selvsagt skje - dager etter at jeg hadde outet meg selv som en mor som serverte Mr. Lee-nudler til poden, dukket alle Mr.Lee-produkter opp på Regnskogsfondets verstingliste over matvarer med palmeolje, se http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7960780. Jeg skulle ønske at jeg kunne erklære min ignoranse, men sannheten er at jeg kjenner til palmeoljens tvilsomme egenskaper fra før av og sjekket faktisk innholdfortegnelsen på Mr. Lee-nudlene i butikken. Men, både de og den andre sorten i butikken hadde den tvilsomme "vegetabilsk olje" i listen, og jeg "valgte å tro" at siden Mr. Lee var dobbelt så dyr så var det sikkert en ok olje de hadde brukt. Den gang ei, Mr. Lee fanger nok nordmenn med sine hvite og spretne nudler (og hva vet jeg, reklamene), ikke med innholdsdeklarasjonen.

Vel, verken listen til Regnskogsfondet, Kiwi, Rema eller Rimi tilbød noe nudelalternativ uten "vegetabilsk olje", og det er på ingen måte aktuelt å starte egenproduksjon, uansett hvor godt jeg like nudelscenen i en av favorittfilmene mine; den koreanske filmen Castaway on the moon. Så i dag ble søket utvidet og på ICA fant jeg kinesiska Ägg Nudlar som ifølge varedeklarasjonen inneholder Vetemjöl, vatten, äggulepulver, salt.

Nudlene er produsert i Kina, og med tanke på alle matvareskandalene der de siste året anser jeg det som urealistisk at jeg er på trygg grunn. Hvem vet hva som skjuler seg bak det for meg kryptiske "äggulepulver"? Men, finnes det mer informasjon der ute - I DON'T WANT TO KNOW! Trøsten er at de er ikke like gode som Mr. Lees - noe jeg velger å tolke som litt større mangel på tvilsomme tilsetningsstoffer... *optimist*.

Farvel for nå, Mr. Lee. Det var et kort og intenst forhold, du skulle bety mye for meg i en kritisk fase av livet. Jeg skal aldri glemme deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar