tirsdag 24. januar 2012

Bimimbap - laksestyle

I dag var en av de skikkelig gode dagene, sønn og foreldre hadde alle sovet godt (uavbrutt mellom 01 og 07.30 - not too shabby), mye smil, moro, kos og gode måltider sammen. Mor var tilogmed klar for litt inspirasjon da middagstid kom (Må innrømme at det har vært litt mangelvare de siste ukene - blitt mye enkelt eller gamle slagere). Utgangspunktet var salmalaks og ris, og en følelse av at hun burde lage mer koreansk-inspirert mat med en sønn fra Korea. Men, å finne oppskrift i forkant, handle inn og følge slavisk er ikke helt min stil, jeg foretrekker å finne en oppskrift og bruke den som "inspirasjon" og så ta i bruk det jeg finner i skap og skuffer.

Vel, inspirasjonen denne gang var denne oppskriften på min koreanske favorittrett bibimbap; http://drbenkim.com/bibimbap-recipe.htm

Jeg tror ikke bibimbap vanligvis serveres med fisk, men pyttsan. Ris ble kokt, fisk bakt i ovn, strimler av gulrot, oppkuttet broccoli og sukkererter delt på langs ble woket og løk ble gyldnet. Alt ble dandert på tallerken med ris i midten og et stekt egg, sunny side up på toppen (for de som ikke kjenner bibimbap så rører man egget, risen og grønnsakene sammen når måltidet starter). Sesamolje hadde jeg ikke, men brukte litt soyasaus på risen. Lillegutt fikk egen variant med risen og egget stekt sammen i panne, da blir risen mer "sticky" og det blir lettere for poden å faktisk få litt ris inn i munnen.

Det ble supergodt, stor suksess hos små og store. Mor har fått blod på tann, neste gang blir det med noe kjøtt, og de grønnsakene vi da har liggende i kjøleskapet. Men hun vurderer innkjøp av litt sesamolje og chillipaste. Det er jo sikkert lurt å ha noe av det oppskriften sier man skal ha i tilgjengelig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar